onsdag 24 oktober 2012

Pysselstaffetten - Höstdekorerade ljus

Hej och Välkommna till mig!

Idag tar jag över i Pysselstaffeten från Sveas som igår visade en jättefin beskrivning på hur man kan fläta en egen kudde. Har du missat något tips finns bloggschemat med länkar här

Jag tänkte visa er ett sätt att dekorera ljus på.

Inspirationen fick jag av ett barndomsminne. På Lekis gjorde vi ofta gnuggteckningar av löv eller mynt. Så jag tog en promenad med barn och hund och hittade fina löv som vi tog med hem.

Jag tejpade (i två små hörn) fast löven med ådringen uppåt på ett vanligt papper för att de skulle ligga still. Sedan la vi vitt silkespapper över (brukar spara när man får presenter, annars finns det att köpa i hobbybutiker).

Tog en blyertspenna och gnuggade med sidan av spetsen över pappret och lövet så konturen och ådringen av lövet syns. Sedan klipps motivet ut lite slarvigt runt om.

Lägg motivet mot ljuset och lägg bakplåtspappret runt så du kan hålla fast det på baksidan. Värm nu med en embossingfön eller vanlig hårfön med cirkelrörelser över motivet under ca 15-20 sek. Bilden smälter nu in i stearinet.

Andra sätt

  •  Motiv från Internet utskrivet på silkespapper. Jag tejpar fast silkespappret på skrivarpappret lägger in det i skrivaren och printar ut min bild. (Lovar inte att det funkar på alla skrivare).   
  •  Man kan även stämpla direkt på ljuset eller på silkespapper men se till att använda en stämpeldyna som är vattenfast. 
  •  Använd ett utklippt motiv från översta lagret från en servett. 
  • Det finns massor av bra beskrivningar ute på nätet med fler alternativ. 

 Nu säger jag tack för att ni tittat in hos mig och lämnar med varm hösthand över till morgondagens pysslare Her name was greta

 KRAmIs Jill

2 kommentarer:

  1. Fint och överraskande enkelt. :-) (Och jag kunde svurit på att jag lämnade en kommentar när jag var in sist tidigare idag. Men jag missade det väl...)

    Och tack så hemskt mycket för kommentaren. Ja, jag hoppas att det kan bi fina tillsammans när jag fått ihop ett litet gäng, även om de kommer att skilja sig i stil. :-)

    Kramkram!!

    SvaraRadera
  2. Så fint det blev! Rolig idé att göra tråkiga ljus så mycket roligare!
    //Henrietta

    SvaraRadera